O autorze
Technika
malarska
Nurt
w sztuce
O obrazie
Ciekawostka
Jacek Malczewski, Głowa siostry Artysty Heleny Karczewskiej, ołówek i papier albo kredka czerwona.

Jacek Malczewski rozpoczął swoją przygodę z malarstwem w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, po czym pod okiem Jana Matejki studiował na Akademii Sztuk Pięknych w tymże mieście. Później wybrał się na studia do Francji, co bardzo wpłynęło na to, w jakim kierunku podążał w swojej twórczości – zafascynowały go francuskie niuanse, więc po powrocie odrzucił naukę Jana Matejki i opuścił jego pracownię. Twórczość malarska Malczewskiego koncentrowała się wokół kilku tematów, które wciąż rozpatrywał z innych perspektyw i przedstawiał w odmiennych ujęciach, wciąż od nowa podchodził do tych samych problemów, ujmując je każdorazowo inaczej. W wielu dziełach podejmował tematykę patriotyczno-martyrologiczną.

Zobacz więcej obrazów tego artysty.

Technika, jaką posłużył się Jacek Malczewski, podczas tworzenia Głowy Siostry Artysty Heleny Karczewskiej, to rysowanie kredką. Jest ona bardzo podobna do wykonywania obrazów ołówkiem. Kredki dzieli się przede wszystkim na miękkie, twarde i pośrednie, z których każdy rodzaj daje inny efekt. Tutaj artyści także posługują się cieniowaniem (jak w technice rysowania ołówkiem) i wykonują obraz poprzez warstwowe nakładanie kredki.

Dowiedz się więcej na temat techniki rysowania ołówkiem.

Dowiedz się więcej na temat samej techniki malowania Jacka Malczewskiego.

Malczewski, ukształtowany na wzorach malarstwa Grottgera czy Pruszkowskiego,  malując obraz Melancholia, stał się autorem manifestu polskiego symbolizmu. Nurt ten przeciwstawiał się obiektywizmowi, rzeczowości, materialnemu przedstawieniu rzeczy.

Do polskich symbolistów należeli także: Wlastimil Hofman, Władysław Podkowiński czy Stanisław Wyspiański.

Zobacz obraz Władysława Podkowińskiego zatytułowany „Szał uniesień”

W latach 1912-1914 Malczewski był rektorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i stanowczo sprzeciwiał się edukowaniu tam kobiet.

Jacek Malczewski słynął z tego, że chciał efektownie malować obrazy przy użyciu minimum włożonego wysiłku i w schyłkowym okresie tworzenia, często pozostawiał je w stanie szkicowym. Zastanów się, czy obraz, który oglądasz, został skończony. Gdybyś to ty był Malczewskim, jak wyglądałby ten obraz? Spróbuj w domu narysować czyjś portret, używając jedynie kredki.