O autorze
Technika
malarska
Nurt
w sztuce
O obrazie
Ciekawostka

Eugeniusz Geppert, Jeździec na koniu, ołówek, akwarela

Eugeniusz Geppert, równocześnie ze studiami artystycznymi studiował prawo. Na jego dzieła spory wpływ miał Malczewski i jego patriotyczna ikonografia, częstym motywem Gepperta byli jeźdźcy w pejzażu. Tematyka jego dzieł skupiona była wokół walk narodowowyzwoleńczych i powstań.
Malarstwo akwarelowe zwane jest przez artystów techniką dla twardzieli. To ciekawe, szczególnie, że przecież dzieła wykonane tą techniką są niezwykle delikatne. Okazuje się jednak, że użycie farb akwarelowych wymaga ogromnej cierpliwości i opanowania, są one bowiem nie w pełni kryjące i składają się głównie z pigmentów, które rozcieńcza się w wodzie.

Zobacz przykładowe farby akwarelowe. Obrazy malowane są na porowatym papierze, ponieważ znacznie szybciej wchłania on wodę. Poszczególne plamy barwne muszą wyschnąć, zanim nałoży się następne. Jako, że efekt, jaki się osiąga, jest półprzeźroczysty, nie można dokonać już żadnych poprawek. Jak widzisz mimo ostatecznego, delikatnego efektu ta technika jest bardzo wymagająca. Zobacz, jak perfekcyjnie malował akwarelami polski mistrz tej techniki – Julian Fałat.

Geppert jest przedstawicielem tzw. koloryzmu. Koloryści uważali, że kolor na obrazie jest najważniejszy, decydował o nastroju dzieła. Malarze unikali czarnej barwy, malowali w prosty sposób.

Koloryzm inaczej zwany jest kapizmem. Nazwa nurtu powstała w 1924 roku, kiedy to grupa studentów Akademii Sztuk Pięknych założyła tzw. Komitet Paryski. Jego celem było zebranie pieniędzy na wyjazd do Paryża w celu poszerzania wiedzy i zdobycia doświadczeń malarskich u boku największych francuskich malarzy.