O autorze
Technika
malarska
malarska
Nurt
w sztuce
w sztuce
O obrazie
Ciekawostka
Stanisław Kamocki, Grupa piechurów rosyjskich ostrzeliwujących się na skraju lasu oraz, na tym samym obrazku, Szkic popiersia żołnierza rosyjskiego, 1894, ołówek
Podobnie jak Wojciech Weiss uczył się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, pobierając nauki m.in. u Leona Wyczółkowskiego i Jacka Malczewskiego. Kończył naukę w Paryżu, później podróżując po Europie. Silnie związany z górami, wykładał m.in. w Państwowej Szkole Góralskiej Sztuki Ludowej w Zakopanem. Związek z górami widać również w jego pejzażach.
Zobacz więcej obrazów tego artysty.
Szkic to najtańsza i najłatwiejsza technika rysunkowa, ołówek jest stosunkowo niedrogi i daje możliwość sporej korekty za pomocą gumki. Prace w całości wykonane ołówkiem charakteryzują się dopracowaniem każdego, nawet najmniejszego szczegółu. Prace w ołówku są często cieniowane, artysta przez delikatne lub bardzo zdecydowane cienie tworzy wrażenie głębi, przestrzeni, czyni prace bardziej przypominającą czarno-białą fotografię.
Nazwa ołówek pochodzi od materiału, z jakiego stworzony średniowieczny ołówek, czyli od ołowiu.
Nazwa ołówek pochodzi od materiału, z jakiego stworzony średniowieczny ołówek, czyli od ołowiu.
Jednym z wybitnych specjalistów rysunków ołówkowych była Albrecht Durer, którego rysunki posiadały niezliczoną liczbę szczegółów. Zobacz prace tego XV wiecznego artysty.
W XVw. Rysunek traktowano, jako przygotowanie do dzieła malarskiego. To podejście zmienić się miało w wieku następnym, kiedy to 1504 roku we Florencji zaprezentowano Michała Anioła i Leonarda da Vinci. Od tej pory rysunki (nie tylko ołówkiem) postrzegano, jako dzieła.
W XVw. Rysunek traktowano, jako przygotowanie do dzieła malarskiego. To podejście zmienić się miało w wieku następnym, kiedy to 1504 roku we Florencji zaprezentowano Michała Anioła i Leonarda da Vinci. Od tej pory rysunki (nie tylko ołówkiem) postrzegano, jako dzieła.
Posłuchaj:
Podobno sam Michał Anioł o rysunku powiedział tak: Umiejętność rysunku jest źródłem i istotą samego malarstwa, rzeźby i architektury i wszelkiego przedstawienia podpadającego pod zmysły (…). Rysownik, który stanie się panem tej umiejętności, ma w rękach skarb nieoszacowany.
Na grobie Michała Anioła umieszczono znak trzech nachodzących na siebie kół, miały one oznaczać ideę, którą głosił, iż źródłem jego wszechstronności (rzeźba, malarstwo, architektura) był rysunek.
Na grobie Michała Anioła umieszczono znak trzech nachodzących na siebie kół, miały one oznaczać ideę, którą głosił, iż źródłem jego wszechstronności (rzeźba, malarstwo, architektura) był rysunek.